تأثیر دیابت در دوره ی بارداری بر کاهش شیر مادر

 17 فوریه 2016- یک مطالعه ی جدید نشان داد که زنان دیابتی با خطر قابل توجه کمبود شیر پس  از زایمان مواجه هستند. مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی نتایج مطالعه ی حاضر را بصورت  آنلاین درمجله ی Breastfeeding Medicineمنتشر کرد. این نتایج شواهد بیشتری را در مورد عدم تحمل گلوکز مادر و اختلال در شیردهی فراهم  نمود. اگر چه مقاومت به انسولین در میان زنان چاق شایع است و چاقی یکی از فاکتورهای خطر برای نتایج شیردهی ضعیف است، در این مطالعه برای اولین بار دیابت مادر به عنوان یک عامل خطر برای کاهش تولید شیر پس از زایمان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان می دهد برای پی بردن به چگونگی تأثیرعدم تحمل گلوکز مادر، بر کاهش شیر و اختلال درشیردهی باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا درمانهای هدفمندی برای افزایش شیر مادر ابداع و اجراء گردد.

دکتر Sarah Riddleپزشک متخصص اطفال در مرکز تغذیه با شیر مادر در بیمارستان کودکان  سینسینانی و نویسنده ی این تحقیق می گوید: استراتژیهای مبتنی بر شواهد برای کمک به افزایش شیر مادر محدود  است و کاهش شیر مادر در اغلب موارد دلیل توقف تغذیه ی کودک با شیر مادر زودتر از زمان برنامه ریزی شده است، در این مطالعه دانشمندان سوابق پزشکی الکترونیکی 641 زن که اولین ویزیت آنها از اول ژوئن 2011 تا 31 می 2013 بود، را بررسی کردند. از زمان زایمان این زنان 90 روز بیشتر نگذشته بود و همه ی آنها انگیزه ی بسیار خوبی برای شیردهی داشتند.

در این بررسی، مادرانی که با مشکل کمبود شیر مواجهه بودند اما هیچ مشکل دیگری (از جمله درد  پستان) برای شیردادن نداشتند با مادرانی که دچار مشکلات شیردهی بوده اما  از نظر میزان شیر مشکلی نداشتند، مقایسه شدند.

تقریباً 15 درصد از گروه اول دارای سابقه ی ابتلا به دیابت در طی بارداری بودند درحالیکه تنها 6 درصد از افرادیکه  دچار مشکلات شیردهی  بوده اما از نظر  میزان شیر مشکلی  نداشتند، به دیابت  مبتلا بودند.

منبع:

 

 www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160217130709.htm